-
ZavřítZměna heslaObnovit zapomenuté heslo
Pro obnovu hesla zadejte emailovou adresu, kterou jste použili pro registraci u TICKET ART a klikněte na Obnovit zapomenuté heslo. Heslo pro přihlášení Vám bude vygenerováno systémem TICKET ART. Po přihlášení si heslo změňte.
- Registrace
- Moje objednávky
-
Přihlášený zákazník
- Moje objednávky
- Odhlásit
-
Česká republika
-
Slovenská republika

Pro správné zobrazení stránek
si prosím vypněte AdBlock
si prosím vypněte AdBlock
Naše stránky neobsahují žádnou externí reklamu,
program AdBlock však blokuje některé
důležité prvky stránek
program AdBlock však blokuje některé
důležité prvky stránek
Děkujeme za pochopení



ČARODĚJKY ZE SALEMU
Slavná hra klasika moderního amerického dramatu byla v Divadle na Vinohradech poprvé uvedena v roce 1961 jako poměrně čerstvá novinka. Hra pojednává o skutečných historických událostech, k nimž došlo na konci 17. století v americkém Salemu (Massachusetts) osídleném puritány, hledajícími ve své náročné víře zdroj síly proti obtížným životním podmínkám. Salemský případ honu na domnělé čarodějnice je ojedinělým projevem inkvizičního procesu v Americe na úsvitu její demokracie. Příběh zfanatizovaných dívek, kterým bylo dogmatiky dopřáno sluchu, a svými udáními o domnělých stycích s ďáblem pak držely v šachu celou obec, byl mnohokrát zpracován. Millerova hra respektuje historické okolnosti, je však výrazným apokryfem směřujícím k úvahám o nebezpečí, které představuje zneužití demokratických institucí populisty a fanatiky. Napsána byla v první polovině 50. let, v letech politických procesů v obou částech světa, rozděleného železnou oponou. Miller sám byl vyšetřován neblaze proslulým Výborem pro neamerickou činnost.
Ačkoli se i okolnosti vzniku hry staly součástí zdánlivě překonané minulosti, hra se v poslední době stále častěji vrací na evropská jeviště. Emocionálně silné příběhy jejích hrdinů, jejichž soukromé životy se rozpadají pod dogmaticky stupňovaným tlakem společenství, a kteří prohrávají svá mravní dilemata ve snaze zachránit život svých blízkých, i dnes vzruší každého citlivějšího diváka. Pojmu „hon na čarodějnice“ (i pod tímto názvem byla hra uváděna) rozumíme dnes asi lépe než naši předkové, veškeré historické vědomí nás však před nebezpečím fanatismu, rozdělujícího lidskou pospolitost na „naše“ a „cizí“, nedokáže ubránit. V časech, kdy pociťujeme ohrožení našeho způsobu života a uspořádání společnosti, je proto namístě znovu prožít příběh hrdinů Millerovy hry.
„Z dobrých, ba vznešených úmyslů vytvořili salemští společenský řád, směs státní a náboženské moci, jejímž úkolem bylo udržovat obec pohromadě a bránit nesvornosti, která by je vystavila zkáze od hmotných či ideologických nepřátel. Došlo ale k tomu, že řád utlačoval lidi tíživěji, než vyžadovala domnělá nebezpečí. Honem na čarodějnice se pak zvráceně projevila panika, které propadly všechny vrstvy, jakmile se vážky vychýlily k větší osobní svobodě. Salemská tragédie vznikla z tohoto paradoxu, pod jehož vládou stále žijeme a který nedokážeme vyřešit.“ Tolik Arthur Miller v roce 1953. A my dnes?
Premiéra 20. 12. 2017
Představení není vhodné pro děti do 12 let.
Délka představení: 160 minut
Slavná hra klasika moderního amerického dramatu byla v Divadle na Vinohradech poprvé uvedena v roce 1961 jako poměrně čerstvá novinka. Hra pojednává o skutečných historických událostech, k nimž došlo na konci 17. století v americkém Salemu (Massachusetts) osídleném puritány, hledajícími ve své náročné víře zdroj síly proti obtížným životním podmínkám. Salemský případ honu na domnělé čarodějnice je ojedinělým projevem inkvizičního procesu v Americe na úsvitu její demokracie. Příběh zfanatizovaných dívek, kterým bylo dogmatiky dopřáno sluchu, a svými udáními o domnělých stycích s ďáblem pak držely v šachu celou obec, byl mnohokrát zpracován. Millerova hra respektuje historické okolnosti, je však výrazným apokryfem směřujícím k úvahám o nebezpečí, které představuje zneužití demokratických institucí populisty a fanatiky. Napsána byla v první polovině 50. let, v letech politických procesů v obou částech světa, rozděleného železnou oponou. Miller sám byl vyšetřován neblaze proslulým Výborem pro neamerickou činnost.
Ačkoli se i okolnosti vzniku hry staly součástí zdánlivě překonané minulosti, hra se v poslední době stále častěji vrací na evropská jeviště. Emocionálně silné příběhy jejích hrdinů, jejichž soukromé životy se rozpadají pod dogmaticky stupňovaným tlakem společenství, a kteří prohrávají svá mravní dilemata ve snaze zachránit život svých blízkých, i dnes vzruší každého citlivějšího diváka. Pojmu „hon na čarodějnice“ (i pod tímto názvem byla hra uváděna) rozumíme dnes asi lépe než naši předkové, veškeré historické vědomí nás však před nebezpečím fanatismu, rozdělujícího lidskou pospolitost na „naše“ a „cizí“, nedokáže ubránit. V časech, kdy pociťujeme ohrožení našeho způsobu života a uspořádání společnosti, je proto namístě znovu prožít příběh hrdinů Millerovy hry.
„Z dobrých, ba vznešených úmyslů vytvořili salemští společenský řád, směs státní a náboženské moci, jejímž úkolem bylo udržovat obec pohromadě a bránit nesvornosti, která by je vystavila zkáze od hmotných či ideologických nepřátel. Došlo ale k tomu, že řád utlačoval lidi tíživěji, než vyžadovala domnělá nebezpečí. Honem na čarodějnice se pak zvráceně projevila panika, které propadly všechny vrstvy, jakmile se vážky vychýlily k větší osobní svobodě. Salemská tragédie vznikla z tohoto paradoxu, pod jehož vládou stále žijeme a který nedokážeme vyřešit.“ Tolik Arthur Miller v roce 1953. A my dnes?
Premiéra 20. 12. 2017
Představení není vhodné pro děti do 12 let.
Délka představení: 160 minut
Další akce v tomto místě
Další akce tohoto pořadatele
Další akce z kategorie Činohra
TICKET ART
O nás |
Prodejní místa |
Kontakty |
Obchodní podmínky |
Naši partneři
NÁPOVĚDA
Pro zákazníky |
Ochrana dat |
Služby |
Stav platby kartou
Copyright © 2002 - 2019 TICKET ART, DEFINITY Systems, v8.010.